Når du er selvstændig, så er der mange sjove og nervepirrende faktorer, som man bør forholde sig til. Der er dog også en del ting, som de rigtig mange selvstændige, syntes er træls at relatere sig til.
Kunder, netværk, samarbejdspartnere – det bliver alt sammen undersøgt her

Den følgende oversigt over emner kan du anvende som du vil. Men gør dig en tjeneste at bruge den!

Tag fugleperspektivet og undersøg strategien

En hensigtsmæssig del kører bare derudaf i firmaet med projekter, som skal løses med det samme. Det er det dog vigtigt at lave et anden ordens perspektiv, og undersøge hvorhenne man vil hen med virksomheden. Har du en plan for virksomheden, hvordan udvikler man virksomheden på det strategiske og taktiske leje. Nogle få af de ting som man kan gøre er, at bruge rettesnore til forretningsudvikling som SOSTAC, PESTEL, Business Model Canvas, SWOT eller lignende. På den facon kan du nemmere danne et generelt overblik over, hvor virksomheden er, og hvorhenne man gerne vil have den henimod!

Behageligt arbejdsmiljø

En stor del af det som skaber dit foretagende, det er dine ansatte. Hvis du ikke har skarpe ansatte, så har du ikke en hensigtsmæssig virksomhed. Der er enkelte teknikker til, at udvikle et godt sted at være og gøre dine medarbejdere glade. Godt arbejdsmiljø er både rigtig fint for din velvære som firmaets ejer, men også godt for din bundlinje. Tilfredse medarbejdere gør som regel mere for at danne gode resultater.
Helt centralt er den tone og adfærd, som du har i relation til de andre i virksomheden! Hvordan taler man til dine ansatte, lytter du til dem og griner man af deres humoristiske indslag – selv dem som er rimelig dårlige! Et godt arbejdsmiljø er helt afgørende navnlig i firmaer med flade strukturer, at der er en anbefalelsesværdig og rar måde som vi taler til hinanden på.
Et andet sted du kan sætte ind på ved arbejdsmiljø er gode materielle arbejdsbetingelser. Såfremt du har ansatte der arbejder udenfor, så sørg for varmt tøj til koldt og varmt vejr og gode beskyttelsesko hvis man er på en risikofyldt arbejdsplads. Såfremt man har medarbejdere indendørs som eksempelvis på et kontor, så kan faktorer som gode kontorstole og og et kontorbord der matcher stolen. Det kan egentlig også været lækkert designede vaser og andet indendørs kunst for eksempel flotte plakater, og luksuriøse maksiner til at lave is med som Nemox Gelato Pro 1700 eller lignende!

Uden samarbejdspartnere så er dit firma ikke meget værd

Generelt så har vi virksomheder en tilbøjelighed til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt mennesker. Hvis vi begynder at analysere dem i højere grad som levende mennesker, så kan det få stor betydning for hvor din samarbejdspartner placerer dig i deres mindset. Når det bliver køligt udenfor og du ved din indkøbers datter lige er fyldt 1 år, så finder man selvfølgelig en sengehimmel der kan skabe hygge og tryghed for den lille, som man har købt gennem en af de andre firmaer, som du arbejder sammen med!.

Sådan gør du dig værdifuld i netværket

Værdien af at have et godt netværk er meget høj! Uanset om man arbejder som murer, specialist i søgemaskineoptimering eller en helt anden fagperson, så er det så afgørende at have gode forhold til andre selvstændige. Hvad nogle ser som detaljer i forholdet til dine forbindelser kan være afgørende for en senere kæmpeordre! At give et råd om gratis billeder eller give en fin lille gave som eksempelvis et GHD glattejern til fruen At være et godt menneske overfor sine relationer i netværkene betaler sig også på firmaets bundlinje på den lange bane.

Tænk på dine kunder for din egen skyld

Hvis du tror dine kunder ikke kan klare sig uden dig så tager du fejl. Man er til for dine kunders skyld. Det er hele fundamentet og det er vigtigt du begriber dette. Uagtet om du hjælper kunder med at lave bækkenbundsøvelser, familieopstillinger eller sælger dem hardball våben, så er det helt samme problematik. Man er til for mine kunder. Det er hele fundamentet og det er dig, der bringer værdi til kunden. Hvis du ikke kan opretholde den relation, så har du som virksomhed ikke Enkelte eksistensberettigelse! Således er det et anbefalelsesværdigt approach at skabe værdi for kunderne også når du ikke sælger dem noget. Det kan være at give noget oplysning, som ikke direkte relaterer sig til dit salgsarbejdeeller sende en lille besked på mærkedage! En mail er nok.

Hvis du bruger ovenstående, så lad os endelig høre hvordan det går!